Meer zoekopdrachten en verborgen zoekopdrachten in het Schengen-informatiesysteem

Het Schengen-inlichtingensysteem, met zijn bijna 100 miljoen records, heeft twee hoogtepunten geregistreerd: beide algemene gegevensverzoeken zijn sterk gestegen, maar ook het aantal clandestiene zoekopdrachten is enorm toegenomen. Het systeem zoekt naar gezochte, vermiste of ongewenste mensen. Er zijn ook motorvoertuigen die moeten worden gecontroleerd en gestolen auto's genoteerd.

Europa is immers niet langer een eiland van de gezegenden, dus de kwestie van meer veiligheid en bescherming tegen terreur en misdaad is nu van essentieel belang. Dit wordt ook weerspiegeld in het aantal zoekopdrachten naar het niet-openbare Schengeninformatiesysteem (SIS): volgens WELT verwijst de verantwoordelijke EU-veiligheidscommissaris Julian King naar bijna vier miljard vragen 2016, wat overeenkomt met een toename van 40 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De veiligheidsinstanties van alle 26 Schengenstaten, evenals Europol, grens- en douaneautoriteiten en nationale officieren van justitie hebben toegang.

Vaker undercover-onderzoeken & "onmiddellijke rapporten"

Voor politie- en inlichtingendiensten in Europa speelt het systeem een ​​zeer speciale rol: deze autoriteiten willen hun onderzoeken niet overduidelijk maken, maar verkiezen een geheime achtervolging. En dit is precies wat SIS mogelijk maakt door routes, escorts en contactgegevens van verdachten te tonen (bijvoorbeeld bij grenscontrole). Met de "onmiddellijke melding" die al drie jaar mogelijk is, werkt de melding over een hit heel snel. Het aantal van deze versnelde meldingen stijgt ook gestaag.

Uitwisseling van informatie tussen autoriteiten en landen

In de geest van algemeen veiligheidsbewustzijn en gelukkig met een nieuw gemeenschapsgevoel overweegt de EU nu deze controle uit te breiden. Dus niet alleen de aanbestedende dienst moet worden geïnformeerd in geval van een treffer, maar alle (of tenminste meerdere) Schengen-leden. Maar dat is niet alles: Interpol en verschillende nationale en Europese informatiediensten zoals het passagiersdatasysteem moeten ook worden geïntegreerd. Lang leve de samenwerking!

Natuurlijk hebben de overwegingen ook een numerieke achtergrond: het antwoord van het federale ministerie op een 'schriftelijke vraag' laat zien dat de geheime zoekopdracht vrijwel 'booming' is: 2016 96.108 waren 'alleen' mensen verduisterd vervolgd, 2017 maar het was al ongelooflijk 129.412! Niet noodzakelijk een goed teken ...

Hoe werkt zo'n geheime zoekopdracht?

Je moet je deze mogelijkheid niet als een spannende gangsterjacht voorstellen. Het is echt een puur gegevensverhaal. Geheime inspecties volgens SIS-II laten kennisgevingen van interesse toe, maar er worden geen arrestaties of zoekopdrachten uitgevoerd van de geadverteerde persoon. De gegevens die de autoriteit over de persoon ontvangt, zijn echter vrij uitgebreid: reisplan, bestemming; Plaats, tijdstip en gelegenheid van beoordeling; Begeleidende personen of gevangenen evenals vervoerde dingen en gebruikte vervoermiddelen.

Wanneer mag je heimelijk volgen?

Deze regeling is ten opzichte van het verleden tenietgedaan: vandaag is het bestaan ​​van een enkele overtreding al voldoende, in het verleden moesten dit er meerdere zijn. In bepaalde gevallen is de geheime vervolging ook voldoende als er ernstige misdaden te verwachten zijn van de gedetacheerde of als de staat ernstig in gevaar is. Het is ook interessant om te zien wie de geheime achtervolging gebruikt: Top 3 loopt ver voor op Frankrijk (44,43% van tenders), Groot-Brittannië (14,6%) en Italië (10,09%). Duitsland loopt iets verder achter met 4,63%.


Geplaatst op:04 / 12 / 2018

Laat een bericht achter