Opnieuw problemen voor Facebook in Europa - en geen einde in zicht

Facebook heeft opnieuw krantenkoppen gehaald. Niets echt nieuws, op dit moment heeft Mark Zuckerberg niet noodzakelijk een gelukstreffer wat zijn "baby" betreft. Maar hoe werd Facebook deze keer boos? U weet het misschien niet, maar Facebook kan uw surfgedrag volgen zonder uw toestemming. De bevindingen verkocht vervolgens de portal vervolgens winstgevend aan adverteerders. Uw persoonlijke "Aandelen" en "Likes" zullen uw volledige surfgedrag blootstellen aan de digitale wereld - volgens de Belgische privacywaakhond Belgian Privacy Commission (BPC).

Hoge boetes voor Facebook

Niet zo geweldig, het hele ding ... Vond ook de Belgische rechters en de sociale media-reuzen hebben veroordeeld tot zware straffen, zolang hij dit gedrag niet afschaft. Nu Facebook niet een van de arme gobblers is, zijn de straffen netjes. U kunt ongeveer $ 125 miljoen dollar plus 300.000 dollar verdienen voor elke extra dag dat het systeem online is. Facebook moet bovendien alle eerder illegaal verzamelde gegevens verwijderen.

Al gesanctioneerd voor de tweede keer

Niet slecht - maar zeker ook vanwege het feit dat het bedrijf voor de tweede keer wordt bestraft. 2015 heeft een civiele procedure aangespannen tegen Facebook tegen de BPC. De inhoud van de klacht was de geheime monitoring van niet-gebruikers via sociale plug-ins, canvasvingerafdrukken ("pixels") en meer. Wat heeft Facebook gedaan? Het negeerde de rechtszaak en BPC ging naar de rechtbank.

Wat Facebook zegt over de aantijgingen

Zoals verwacht is Facebook nu niet blij met de beslissing omdat de methoden ervan verkeerd zouden zijn geïnterpreteerd. Het bedrijf beloofde verbetering en legde een verklaring af:

"De cookies en pixels die we gebruiken zijn standaardtechnologieën. Ze stellen honderdduizenden bedrijven in staat hun bedrijf te laten groeien en klanten in de hele EU te bereiken. We eisen van elk bedrijf dat onze technologieën gebruikt om dit duidelijk te communiceren naar de eindgebruikers. We verlenen gebruikers ook het recht om zich uit te schrijven voor de gegevensverzameling op sites en apps buiten Facebook die worden gebruikt voor advertenties. "

Slecht, verkeerd begrepen Facebook: eigenlijk doet het niets goed voor gebruikers en niet-gebruikers

Facebook beweerde ook niets illegaals of ondoorzichtig te doen. Integendeel, het bedrijf ging zelfs zo ver dat het zijn activiteiten labelde voor zowel gebruikers als niet-gebruikers, omdat de technologie hen in staat zou stellen te genieten van meer relevante inhoud. Niet-gebruikers profiteren van de protocollen van gerichte reclame ... dus Facebook. Deze houding blijft echter verdacht - vooral in het licht van de huidige juridische uitdagingen en de groeiende afkeer van klanten van reclame, die hen achtervolgt als een stalker op internet.

De EU-verordening inzake gegevensbescherming brengt vaart in de discussie

Facebook kan op veel fronten bij juridische procedures betrokken zijn. Niet in de laatste plaats vanwege de nieuwe EU Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die met ingang van mei van kracht zou moeten zijn. Deze verreikende wet geeft privacy een nieuw leven door een nieuw systeem van boetes voor datalekken in te voeren. Deze boetes zijn echt, ze kunnen oplopen tot 4% van de wereldwijde jaaromzet van een bedrijf ...

Facebook-gebruikers zien plotseling een licht ...

Voorstanders van de Algemene Verordening Gegevensbescherming hopen dat de aanscherping van de voorwaarden bedrijven als Facebook verhindert de gegevens van hun klanten te volgen. Eén resultaat zal zeker zijn dat gebruikers zich steeds meer bewust worden van het gebruik van hun gegevens door Facebook. Ze zijn waarschijnlijk niet echt geïnteresseerd om deel uit te maken van de Facebook-game die gegevens van privégebruikers lucratief maakt.

Quo Vadis, Facebook?

De andere factor voor Facebook in deze saga zijn de adverteerders, die misschien nerveus zijn over de huidige onrust en de lancering van GDPR eind mei. Om hen te kalmeren en gelukkig te houden, organiseert Facebook workshops voor het MKB, de belangrijkste bron van inkomsten. Eén ding is duidelijk: het zal echt opwindend zijn om te zien hoe Facebook de toekomstige wettelijke en regelgevende uitdagingen zal aanpakken. We blijven op de hoogte!


Geplaatst op:03 / 23 / 2018

Laat een bericht achter